Illustrator

Otto Dickmeiss

Otto Dickmeiss (f. 1969) er uddannet fra Danmarks Designskole og har illustreret et væld af børnebøger og lavet illustrationer til magasiner og aviser. Han har tegnet, siden han var barn, hvor blyanten blev en hjælp mod hans stammen. I 2005 modtog han Kulturministeriets Illustratorpris og i 2008 Den Danske Bogdesignpris.

Af samme illustrator
  • Billedbog om Bello, der sidder i kørestol. Han er led og ked af altid at blive behandlet som et råddent æg, som en handicappet. Så møder han Ane, som egentlig er sur på ham, og derfor behandler hun ham som et helt normalt barn. Pressen skriver: »Det er to af sværvægterne fra børnebogens mangfoldige verden, som sætter fut i Bellos tanker og kørestol.« - Steffen Larsen, Politiken »Dickmeiss’ små mennesker med de store hoveder og de store øjne pryder siderne og sørger med mange små detaljer for, at billedsiden aldrig bliver alt for harmonisk eller romantisk.« - Birte Strandby, Bogvægten »Endnu engang får man med Bello demonstreret, hvad det er billedlitteraturen kan, når den er bedst!« - Søren Fanø, Bogbotten »En fremragende og smuk billedbog om et anderledes barneliv og med et ønske om rummelighed og indlevelse fremfor forsigtighed og frygt overfor børn med handicap. Forfatteren og illustratoren er et dreamteam uden lige og historien fortælles uden sentimentalitet, men med humor, forståelse, ærlighed og kærlighed på både tekst og billedside.« - Bibliotekat, Instagram  

  • Eli tænker meget over tiden. Han tænker på, at den kan gå langsomt og hurtigt, og at ti minutter kan føles som et helt år. Særligt når man venter på sine fødselsdagsgæster. Han tænker også på, at hans far er matros og rigtig langt væk, og at han ikke kan nå at komme hjem før Elis fødselsdag er slut. Heller ikke selvom Eli flytter knappenålen på globussen over til Danmark og hvisker til jorden, at den skal stoppe med at dreje. Tiden går videre, og gæsterne går hjem. Men måske er Elis far alligevel kommet lidt tættere på … Elis verdensrum er en smuk og filosofisk billedbog om tidens gang set fra en seksårig drengs perspektiv. Pressen skriver: »Elis verdensrum er en fortælling med et filosofisk tilsnit, der tematisk beskæftiger sig med barnets oplevelse af tid. […] Fantasien i teksten oversætter Dickmeiss nemt til endnu mere fantasirige billeder man kan fortabe sig helt og aldeles i.« **** - Jens Markvardsen, Bogrummet.dk   »Elis verdensrum er en lille, filosofisk fortælling for de børn, som netop er begyndt at forstå og tænke over alt det abstrakte, som også er en del af barndommen. […] Der er ikke dømt spas og ballondyr, men mere savn og usikkerhed mellem linjerne i Lone Elmsteds bog. Til gengæld er der nok at tænke over og tale om, også når sidste side er vendt.« **** - Marlene Langbo-Friis, Bogliv »En rigtig velskrevet bog, trykt på lækkert papir og med flotte illustrationer. Her er meget at tænke over og tale om. […] Absolut en bog som tænksomme børn og deres voksne bør kunne finde på alle børnebiblioteker.« - Therese Bjerre Ekman, Lektør Hvad er tid, når man er 6 år, og ens far sejler på de store have? Det beskriver Lone Elmstedt Bilds debutbilledbog Elis verdensrum poetisk og fint. Billedbogen er dejligt illustreret af altid dygtige Otto Dickmeiss, denne gang også med farver […] Bogen egner sig som oplæsningsbog i de små klasser, når man skal tale om det at savne. - bausagerbooks        »Der er her maser af tankeguf for nysgerrige sjæle - både børn og voksne. « ***** - pædagogen.dk             

  • Arne og Finn er brødre. Arne er storebroren, og Finn er lillebroren. Arne har ikke været i skole eller set sine venner længe og ligger mest hjemme i sengen. En dag kommer lillebror Finn ind til ham helt ude af sig selv – hans lillefinger er væk. Sammen drager de to brødre ud for at finde Finns lillefinger. De møder både pølsemænd og aktiehandlere, rockere og prinsesser i jagten på den forsvundne finger, som Finn savner så umådeligt meget. En bog om at være lille og blive stor, om at turde, være modig, savne, og søge – og om at finde noget endnu vigtigere end det, der var blevet væk. Pressen skriver: »Lillefingeren kan læses som et moderne eventyr og en dannelsesfortælling for lidt større børn. Den lægger sig smukt i kølvandet på flere andre af Jesper Wung-Sungs eksistentialistiske og væsentlige fortællinger [...] Det er livsvigtige spørgsmål, der tages under behandling her.«  – Søren Fanø, Bogbotten »De sort-hvide billeder er bløde, fyldt med raffinementer og pegefingrede antydninger. Ingen kan fortælle om barnlig ømhed og klarøjet enfold som denne tegner. Lillefingeren er en bog, som gør dig klogere og mere forvirret på samme tid. Det er godt. Og finder brødrene, hvad de søger? Ja, de gør!« **** –  Steffen Larsen, Politiken »En fin poetisk bog om at turde og være modig. Om at savne og søge og finde noget andet og vigtigere end det, der er blevet væk. Teksten underbygges meget fint af sort hvide illustrationer af Otto Dickmeiss. En fin filosofisk fortælling med mange lag« - Bodil Hejlsvig, Dagbladet Ringkøbing-Skjern »Poetisk og smuk bog, med et dejlig roligt fortælletempo. Den lægger op til filosofisk samtale, og brødrenes søgen er grundlæggende eksistentiel. Som Finn siger: "Hvis man kan undvære sin lillefinger. Hvad kan man så ellers undvære? Og stadig være sig selv". Bogen er både alvorlig og humoristisk, men ikke sørgelig. Den er krydret med sjove ord og vendinger, som den pølsevognsslang, der går igen i historien. Illustrationerne er detaljerede sort-hvide tegninger, der kommenterer på, og underbygger, teksten i Dickmeiss' surrealistiske billedsprog.« - Johanne Elvers Madsen, Lektør »Otto Dickmeis’ kompromisløse, sort-hvide illustrationer er lige så surrealistiske som historien selv. Hans personer har som regel store hoveder, og baggrunden er nærmest hyperrealistisk, selv om illustrationerne boltrer sig i absurditeter […] Som voksen- og barnelæser vil man blive fascineret af kombinationen af det lettere makabre og den tilsyneladende stræben efter en logisk vej gennem det reelle hændelsesforløb.« - Damian Arguimban, Weekendavisen »Brødrene Finn og Arne er alene hjemme, og Arne ligger syg i sengen, men da Finn kommer ind og fortæller, at hans lillefinger på mystisk vis er forsvundet, begiver de to drenge sig ud på et eventyr for at finde den […] Bogen er velskrevet og har fine sort-hvide illustrationer.« **** - Julie Lykke Sørensen, Århus Stiftstidende »Lillefingeren er en eventyrlig fortælling i 18 korte kapitler om de to brødre, storebror Arne og lillebror Finn, hvis lillefinger en dag pludselig er væk, og den rejse de begiver sig ud på for at finde den. Fortællingen balancerer på en knivsæg mellem et realistisk og et eventyrligt plan, på allerbedste måde vist i Otto Dickmeiss forunderlige tegninger af dyr, planter, mennesker, pølsevogne, rockerhalsbånd bestående af afklippede lillefingre og meget andet, og hvor størrelsesforholdet også er noget Dickmeiss leger med […] Der er tale om illustrationer der på bedste måde er både poetiske og brutale, og som tilfører fortællingen helt nye betydningslag, samtidig med at de er loyale over for Jesper Wung-Sungs tekst.« - KinaPortalen

Missing 'Nyhedsbrev' in 'Opsaetning'

Configuration error

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Jeg vil gerne høre mere om

Cicero er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Høst & Søn er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK


OK

Rosinante er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Samleren er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK