Lars Bukdahl

Hvedekorn 4 2014

Lars Bukdahl

Poesiredaktør Lars Bukdahl, født 1968. Anmelder på Weekendavisen siden 1996, har skrevet digtsamlinger, romaner, monografier, børnebøger, senest udkom Alfabeter fra Pluto, 2008.

Læs mere

HIT MED DET STORE SANGNUMMER!

Ekstraudvidede Hvedekorn 4, 2014, er et TEMANUMMER – det første i Lars Bukdahls 7 år lange redaktørtid – og sikke dog en tematisk PRAGT, hvis vi selv skal sige det: Temaet er POESI + MUSIK, poesi sunget eller reciteret til musik, bare uden musikken, bortset fra én spektakulær undtagelse.

Bladet indeholder bidrag fra nogle af vores mest respekterede sangskrivere og rappere, Blæs Buggi (Malk de Koijn), Jens Unmack (Love Shop), Nils Torp (Kliché, Souvenirs) Jonny Hefty, Niels Skousen, Khal Allan, Peter H. Olesen, Nikolaj Nørlund og Per Vers.

Samtidig medvirker flere medlemmer af den nye, fremstormende, VILDT poetiske generation af artister, Anders Hjernø (Tidlige Armbånd), Ida Meisling (Efter festen), Andreas Hjertholm (Atomfax), Torbjørn Radisch Bredkjær (Spillemændene), Nelly Lied About Her Age, Klaskefar, Kristoffer Munck Mortensen (Mellemblond) og kollektivet AFMEDHOVEDET (Synd og skam).

En tredje gruppering er distingverede digtere, der med magtfuld kunstnerisk nødvendighed har kastet sig ud i musikalske projekter, Lone Hørslev, Mette Moestrup (She’s a Show), Jens Blendstrup, Nikolaj Zeuthen, T/S Sterndolph (T.S. Høeg, Sternberg, Peter Adolphsen), Nicolaj Stochholm, Line Knutzon, Hans Kristian Bang, Morten Søkilde og Klaus Lynggaard. Og selvfølgelig er også Viggo Madsen og søn, Rune, inkluderet med en blues og nye Boffel-sange.

Billedkunst: Peter Larsen

Køb bogen

Klik på de grønne links og se de forskellige varianter af denne titel

Titel findes som Bog , 1.

Camilla Hübbe
Tavs
Pris
249,95 kr.
Forlag
Høst & Søn
Type
Hæftet
ISBN
9788763820011
Udgivet
16.05.2012
Sider
168
Illustrator
Rasmus Meisler
Omslagsgrafiker
Rasmus Meisler
Omslagsillustrator
Rasmus Meisler
Oplæser
Oversætter
Læseprøve
Af samme forfatter
  • Hvedekorn er et tidsskrift for poesi og kunst, der udgives af Rosinante & Co. Det er udkommet siden 1920, og redigeres af Lars Bukdahl og Christian Vind.    

  • Hvedekorn 1, 2017, er et dramatisk nummer – også helt bogstaveligt i betydningen teatralsk: Efter en af de få opførelser af Frank Kjørups sirligt ekspansive, såkaldt ”tragi-kosmiske” monolog Apokalypsen, med Bodil Jørgensen som ”skikkelsen”, forlangte poesi-redaktøren den skriftlige version udleveret til Hvedekorn, og lykkeligvis lod dramatikren sig overtale. Og som om det ikke var drama nok, indeholder nummeret også hele 4 sardonisk og kukket nationale sange af Line Knutzon fra mini-musicalen Syng Dansk. En af dem begynder sådan her: “Jeg ved ikke hvad jeg hedder/ kun at jeg er mellemleder/ jeg kunne hedde Knud/ men det er bare et bud”. Der vild og præcis poesi fra unge, men distingverede Hvedekornsdigtere som Signe Gjessing, Caspar Eric og den nylige romandebutant Malte Tellerup og fra lige så trofaste, men alt for ukendte, lidt og meget ældre Hvedekornsdigtere som Mette Reinhardt, Mette Damgaard og Poul Høllund. Men de allerheftigste er og bliver debutanterne, som der er tre af – så nådesløst begynder Agnes Thomsen, født 1999 og fra Esbjerg, sin debut-lavine: ”Alle mine fucking nerveender/ nægter at kommunikere med mindre/ jeg lader mig forføre af alt for mange fucking/ mænd de borer og stikker og hugger/ jeg hugger mig gennem dagen som/ en udstoppet fugl, men alle mine fjer er ordnet efter/ en farveskala der hænger til tørre i kældervinduet” De høje nagler forlades aldrig: Det slutter med et ”supergalaktisk” hyldestdigt til F. P. Jac af norske Terje Dragseth og begynder med ”Et digt fra en død mand” af syriske Rana Zeid.

  • I Hvedekorn nr. 4, 2016 får kultprosaisten Bo Reinholdt sin poesi- såvel som Hvedekorns-debut med syv sirligt intense salmer. Så er der med anderledes verdslig salighed comeback-digte (tre års fravær er en evighed i Hvedekorn) af det unge talent Nanna Kornelia, der nu kalder sig Nanna Q Vist: ”lad mig fortælle dig om udsigten her til aften:/ en solbelejret vinduesramme/ jeg bliver gal og svinsk lykkelig blomst/ kom og hør lars hug på min discman/ kom og tag lidt ansvar for det her/ porcelænsagtige muldvarpeskud” Blandt specialiteterne (alt er en specialitet i Hvedekorn) kan vi nævne Jakob Schweppenhäusers reaymade-isering af spilleplanen fra EM i fodbold og Troels Skov Nielsens troldspejling af sit opslagsfangne uendeligheds-bidrag fra sidste nummer. Hvortil kommer resten, herunder fabelagtig billedkunst ved Anders Brinch.

  • Hvedekorn 3, 2016, begynder i fremtiden! Med debut-bidrag fra de 2 billedkunstnere og nyslåede sci-fi-forfattere, Sigrún Gudmundsdóttir  og Kristian Byskov.   I alle futuristiske retninger går det derfra, til postapokalyptisk jegopløsning ved Glenn Christian, omsider tilbage i bladet, og ordknap cyborg-poesi ved debutanten Sabine Wedege. Og blandt det videre er også nye bidrag for afholdte, faste korrespondenter som Joachim Aa. Sørensen og Sophia Handler og en bogstaveligt talt splittet tekst af filuren Troels Skov Nielsen. Og et intrikat mylder af billeder ved FOS!    

  • Største sensation i Hvedekorn 2, 2016, er Simon Grotrians tre overlegent kukkede eventyr, der indleder en ny, skamløst HC Andersensk fase i den store digters oeuvre.   Men vi er også at stolte over at præsentere 1988-debutant Christian Dorphs combecak som bidragyder efter 27 års fravær - med hvislende, kriminelt poetiske spørgsmål: ”er det natskyggeplanten er det bittersød natskygge med violette blomster og ægformede røde bær”. Og Thit Jensens anti-vuggevise. Og Jakob Slebsager Nielsen varsomt patetiske pædagogmedhjælper-hymner. Og Joakim Vilandts bandsat musikalske stammen. Og parret Gitte Broeng og Lasse Krog Møllers illustrerede enakter ”Puzzle” om ting og sager i konversation. Og debutanten Tone Dea Larsens ord-omflytninger på lædersofa. Og Sternbergs lille, ømme Peter Laugesen-hommage. Og hele resten af den mageløse mollevit, som et Hvedekorn-nummer hver gang er, inklusive Jørgen Michaelsens tegninger af modificerede og dazzlende ægyptere. Hieroglyffer hjemsøger hærgende! Billedkunst: Jørgen Michaelsen

  • Mesteren Marianne Larsen debuterede i Hvedekorn 1, 1969, som syttenårig under det fejlæste navn Jane Larsen. I nr. 1, 2016, er hun gudskelov tilbage med fire umiskendeligt drastiske digte, hvoraf det første er så godt et referat af det nye nummer – og samtlige 90 + årgange for den sags skyld! - som noget; de sidste to linjer må I læse i bladet: ”Så bregnede det løs. Folk åbnede døre og vinduer/ for at sprudle uforståeligt og sukke de dejligste suk./ Sådan bregnede det løs pludseligt og uden varsel/ gennem forduftende årtusinder./ Jeg trak mig overvældet et par skridt tilbage/ og tindrede faktisk mere og mere selv om det/ føltes bregnere.” Ellers kan nummeret prale med … det hele! Blandt andet en let påvirket, natlig IC3-bevidsthedstrøm ved Rolf Sparre Johansson og en nøje aflyttet, lyddigterisk Morgen-Sonate ved Alberte Klysner. 2015-debutanterne Selina Rom Andersen og Johanne Kirkeby (i pardannelse med Islam Dibaje) er stærkt tilbage med splinternye, henholdsvis gjaldende og hvislende versioner af sig selv. Billedkunst: Absalon Kirkeby

  • Hvedekorn er et tidsskrift for poesi og kunst, der udgives af Rosinante&Co. Det er udkommet siden 1920, og redigeres af Lars Bukdahl og Christian Vind. Billedkunst: Sophia Kalkau

  • Hvedekorn 3, 2015, indledende med et bidrag, ved Troels Skov Nielsen, på 3 sider bestående af nøjagtig 2 ord - I må selv slå op for at se hvilke, men de er absolut pladsen værd. Straks efter staver årets sensationelle romandebutant (Frøken Klokken!) Gitte Broeng sig igennem filosofiske Gajol-sentenser med NATOS fonetiske alfabet, så læseren bliver helt skeøjet af visdom. Debutanten Stine Bech Sillesen renser tastatur. claus ejner opstiller sindigt koksede visuelle digte. Martin Lykke Nielsen har samlet real life-beskeder fra en tyveriplaget, harmonikaspillende butiksejer ved navn Flemming. Stinne Storm, Jokum Rohde, Theofanis Melas & Samuel F. Iwersen og Mette Zerlang signerer på forskellig manér dybt udsyrede kortprosatekster. Sidste lyriske halvdel byder på mesterprosaisten Dennis Gade Kofods monumentalt luftige poesidebut og på René Jens Jensens fordanskninger af den tyske digter Karla Reimerts intrikat elementære digte. Skæve træer, der blomstrer for vildt, that’s the stuff, Hvedekorn er lavet af. Billedkunst: René Schmidt

  • Hvedekorn 2. 2015, er ikke det hyggeligste nummer i mands minde, men det er absolut ikke det mindst stærke. Det skrappeste bidrag er veteranen Klaus Lynggaards ”Digte og noter fra kemovinteren 2015”, der med kulsort fandenivoldskhed konfronterer sig med digterens kræftbehandling. Betydeligt skrappe er også to monster-bidrag, Rasmus Halling Nielsens ustyrlige billed-tekst-combo og Rolf Sparre Johanssons rasende, flashhback-martrede opsang til sidste års Roskilde Festival-gæster. Blandt de øvrige lysende glasskår kan nævnes debutanten Jens Kæmpe, netop optaget på forfatterskolen, maleren Lars Dan og poet og prosaist Mikael Josephsen, der omsider får sin Hvedekorns-debut med en hymne til idolet F.P. Jac. Billedkunst: Michael Boelt Fischer

  • Hvedekorn 1, 2015 begynder med en generalangreb af billeder ved Andrea Lind Valdan, startende bogstaveligt talt blændende (og skrævende) på forsiden og fortsættende hele vejen frem til side 13, hvor Bo hr. Hansen tager over med ”9 små” digte, hvoraf det første er et af de mest genuint lykkelige i dansk litteraturhistorie, titlen decideret ”Hurra for universet”:   ”Hodet i himlen/ To fødder på jorden/ Min mave den/ rumler perfekt” Derfra bliver poesien stadig mere spektakulært broget, for ikke at sige skrupforvirret, men det har jo aldrig været meningen, at Hvedekorn skal hænge sammen, det er et blad, der helst løber til så mange sider som muligt på én gang, så længe de er poetiske, siderne.

  • Ethvert godt digt er en sensation og således er hvert eneste nummer af Hvedekorn spækket med sensationer, ofte indtil flere på én side. Hvedekorn 3, 2014, indeholder desuden to deciderede scoops. 1. scoop: Digtershamanen Lars Skinnebachs allerførste bidrag til Hvedekorn, 4 flænsende bomstærke digte om en antihelt, bare kaldet Ø, stedt i civilisatorisk bullshit: "Ø stod på en ø. Ø stod på stranden på en ø/ og så så lyset/ Han, hun, det blinkede/ Hvisk, spring tillægsordene over, de er gravide med flækøkser/ Ø ligger i læ under grantræerne, mens nåle punkterer øs lunger" 2. scoop: Et for vildt, engelsksproget comeback Birgit Munch, det er terroristisk svimlende depecher fra en totalitær fremtid på en helt anden planet: Billedkunst: Tove Storch  

  • Overskriften er et godt resumé af Hvedekorn 2, 2014, OG et digt af Thit Jensen i samme nummer. Det nye årtusindes Thit Jensen, født 1993 nemlig. Redaktionen er sikker på, at hun de kommende årtier kommer til at hjemsøge dansk poesi eftertrykkeligt; Thit er hovedrig på den eneste møntsort, som tæller i Hvedekorn: TALENT. Vi tillader os at være pavestolte over, at to af forårets allerstærkeste og -fineste digtsamlings-debutanter, Sigrid Gjessing med Ind i det u-løse og Lea Løppenthin med nervernes adresse, oprindeligt var Hvedekorns-debutanter, i henholdsvis årgang 2009 og 2011. Og nu er Hvedekorns-korrespondenter, der snart skal huske at skrive hjem, igen. Også i det nye nummer digter debutanter som om, de skal blive til en hel masse, fx Eva Maria Lund. Billedkunst: Astrid Myntekær

  • Hvedekorn 1, 2014 bugner over med lækkerbidskener og himmerigsmundfulde og alskens rå og raffinerede delikatesser. I den ene ende har vi otte nye, sublimt absurde drømme af Helle Helle, fulgt af to spektakulære førstegangsoptrædener i Hvedekorn: Hanne Højgaard Viemose associationsstrømmer vittigt og desperat om sin aarhusianske hverdag, Bjørn Rasmussen leverer foruroligende billeddigte om ”Fars piger”, sammen med Forfatterskoleelev (og Hvede-debutant) Niels Henning Falk Jensby. Velkommen dér, prosaister, vi tænkte nok I var poetiske i hjertet! I den anden ende har vi et trodsigt ”defaitistisk” digt af Hvede-veteranen Viggo Madsen og en forrygende mash-up-tekst af Rasmus Halling Nielsen, hvor han skriver sig ind og ud af et klassisk Vild Hvede-digt fra 1939 af Bergliot Heinesen. Billedkunst: Jesper Fabricius

  • Efter 27 år fravær gør Thomas Boberg omsider comeback i Hvedekorn 3, 2013, med de vildeste remser og arabesker og 2 kærlige homage’r til de gamle (Vild) Hvede-digtere Jens August Schade og Gustaf Munch-Petersen. To andre veteraner i målrettet og fuldt kontrolleret frigear er Rasmus Nikolajsen, der bidrager med skødesløst underfundige haikuer, og Jens Blendstrup, med sandfærdigt fiktive barndomsdialoger. Rolf Sparre Johannsons fantastisk opkørte råbedigt fra Hvedekorns Roskildeoplæsning fik redaktøren fingre i, før digteren overlod det til pisstøvet, lykkeligvis, mens Frank Kjørups eskalerende kosmiske nysselighed virker som direkte sendt fra månen, til Pjerrot. Og selvfølgelig er der ingen ende på klart og herligt uvist lovende debutanter. I Hvedekorn drømmer digterne videre, pretty og prægtigt produktivt! Billedkunst: Martin Falle

  • Rosinante har fra 2010 overtaget udgivelsen af lyriktidsskriftet Hvedekorn.  Hvedekorn er Danmarks ældste litterære tidsskrift: Oprettet under navnet Klinte i 1920, med Tom Kristensen som en af sine første bidragydere. Hvedekorn er Danmarks enkleste litterære tidsskrift: God poesi! gerne ungt og debuterende, men ikke nødvendigvis.

Se flere

Nyhedsbrev

Læs det nyeste om de bedste bøger først.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Jeg vil gerne høre mere om

Cicero er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Høst & Søn er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK


OK

Rosinante er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Samleren er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK