Velkommen til Høstlitt

H ø s t l i t t  er til dig, der brænder for børne- og ungdomslitteratur. Dig, der er dansklærer, børnebibliotekar, PLC-medarbejder eller pædagog i en SFO, børnehave eller vuggestue. 

Her på siden får du præsenteret nye udgivelser og masser af ideer og inspiration til din undervisning eller læsegrupper, til højtlæsning og til litteraturformidling og -fordybelse. 

Følg os på Facebook    og på Instagram  

    


Materialer til undervisningen

Klik her

Book en forfatter

Klik her
Nye udgivelser
  • De tre Bukke Bruse er tilbage, og denne gang skal de starte i skole! I den tredje bog i serien af skæve og humoristiske nyfortolkninger af det klassiske eventyr om de tre Bukke Bruse hører vi, hvordan de tre klarer sig på skolebænken. Der var engang tre bukke, som hed Bukke Bruse. En dag fik de et brev om, at de skulle begynde i skole. ”Hvorfor det?” spurgte den mindste. ”Alle skal gå i skole nu om stunder”, forklarede den største buk, og så blev de enige om, at de da kunne prøve det i en uge eller to. Men skolen havde fået en ny rektor, og det var ikke hvem som helst! En dag blev de tre Bukke Bruse sendt op på hans kontor, og der ventede der dem en stor overraskelse… Bogen er illustreret af Gry Moursund i en farverig collagestil, der lægger sig tæt op ad barnets streg. Bjørn F. Rørvik og Gry Moursund har tidligere pustet nyt liv i eventyret om de tre Bukke Bruse med historierne De tre Bukke Bruse i badeland og De tre Bukke Bruse vender tilbage. Nu fortsætter eventyret i De tre Bukke Bruse starter i skole. Pressen skriver: »Det måtte jo komme! […] Det er Bjørn F. Rørvik, som fortæller med glimt i øjet og lune i pelsen. Gry Moursund tegner de spøjse figurer i klare børnevenlige farer, undskyld: farver, så der aldrig er et øje tørt i dette mylder af dyr i alskens udgaver. Det er stort. Det er sjovt.« **** - Steffen Larsen, Politiken »Så kom den, den længe ventede firer […] Illustrationerne er heftige og overordnet den beskedne tekst, der også omfatter enkelte ytringer som ‘ Bæ’. Der er et vældigt leben på skolen, og kun trolden er sort og farlig. Tegningerne ser ud, som om de er lavet af en fem-seksårig, og det bliver de ikke mindre spændende af.« - Birte Strandby, Bogvægten  

  • Langt fra Det hvide Hus er en både sorgfuld og humoristisk historie om ikke at være den, der stod først i køen, da forældre og tilværelse blev uddelt; om nødløgne og om overlevelse på trods. Selvom Bush prøver at se tingene fra den humoristiske side, så er der i virkeligheden ikke så meget at grine ad ved livet i Palme-parken. Hans mor magter ikke rigtigt at være mor, og hans far er slidt ned efter at have prøvet at holde sammen på familien i 15 år. Da Bush en dag møder en dame og lidt tilfældigt kommer til at fortælle en løgn, tager livet en helt ny og glædesfyldt drejning. Spørgsmålet er bare, hvor lang tid der vil gå, før løgnen indhenter ham og alting ramler? Pressen skriver: »Her er Mette Vedsø i sit es, fordi hun både kan fatte sig i korthed og sætte ord på alt det, man ellers ikke snakker om … Den korte roman er fuld af kloge pointer og iagttagelser, der sidder lige i øjet.« ***** – Politiken » Hvor skriver hun dog godt og smukt – og med små fine doser humor – i endnu en rørende og vedkommende historie fra hendes hånd.« – Folkeskolen »Bogen giver smukke eksempler på, hvordan børn tackler svære situationer, så man bedre tør møde sine egne med oprejst pande.« ***** –  Kristeligt Dagblad »Det er en virkelig betagende roman, Mette Vedsø har givet os. Og den er så velgørende velskrevet, og dertil tror man hele vejen på, at det nok skal gå - det gør det heldigvis også, men ikke uden, at det kostede et par (glædes) tårer undervejs. Tak for George.« – Børn & Bøger »Forfatteren Mette Vedsø er fantastisk til at fange stemninger med sit sprog, og du kommer nemt til at holde af hendes hovedpersoner, fordi de er beskrevet med en varme og indlevelse, så du føler, at du lærer dem rigtig godt at kende.« – Weekendavisen »Langt fra det hvide hus er barsk læsning af den slags, man gerne vil læse! Man lytter gerne til Bush. Det er godt skildret og ganske troværdigt. Bogen er let at læse og man læser den gerne en gang mere.«                                                                                                – Bogblogger.dk »Tematikken er ubærlig tung, men sproget er legende let; de sproglige billeder titter frem uden at være anmasende og overkonstruerede, og en underspillet humor, perfekt doseret, glimrer i den alvorlige historie […] Langt fra det hvide hus er i sandhed en perle.« – Trine May »Med Langt fra Det Hvide Hus fortsætter Mette Vedsø sin litterære udforskning af skønne, skæve og udfordrede personligheder. Det gør hun i et poetisk, fabulerende og underfundigt sprog […] Langt fra Det Hvide Hus anbefales varmt til både frilæsning og til undervisningen. Endelig kan vi voksne læse med, nyde sproget og blive lidt klogere på tilværelsen.« – Bogbotten  »Jeg har altid syntes, at Mette Vedsø kan noget helt særligt med sit sprog og det viser hun virkelig tydeligt i denne udgivelse. Alt er bare spot on. Hver en karakter, hver sætning, hver metafor, hver dialog og hver stemning, som nemt føles på egen krop. « – Eva Lucia, Reviews and Literature »Mette Vedsø beskriver i romanen Langt fra Det Hvide Hus bevægende og med en vidunderlig pen, hvordan det er at være barn i en familie, hvor far og mor ikke længere magter at holde styr på ting. Heldigvis er det med masser af varme, humor, håb - og andre voksne (end mor og far) som godt kan holde styr, hvis bare de får lov. Tak for det! […] De fleste kan læse og forstå bogen, der er også lag til den skarpe læser. Drengene vil kunne lide den. Hvad kan man ønske sig mere?« – Bausagerbooks »Er det her en realistisk historie? I forhold til psykisk sygdom og et system der ikke helt fungerer - absolut. I forhold til slutningen - det ved jeg ikke - men hvor jeg dog håber […] Mette Vedsø fanger en tænksom dreng, der gemmer sig bag humor og en hård facade, men som også er virkelig god til børn og ægte diagnosebørn. En dreng som savner sin morfar og ikke har nogen at tale med fordi mor ikke kan rumme andre end sig selv og far har en svær depression. En dreng som er vred over sin skæbne, men samtidig godt ved at der ikke er nogen pointe i at uddele skyld. Jeg er vild med Bush og anbefaler Langt fra det hvide hus fra ca. 11-12 år, men den kan og bør også læses af unge.« – Kathrine Pachniuk, Bibliotekat  

  • Tredje bog i Anne Sofie Hammers serie om den knuselskelige Magda, som her på bedste vis demonstrerer, hvordan man får det bedste ud af at holde fødselsdag, når man har to hjem. For der er jo ikke nogen grund til at vælge mellem lagkage og kanelboller, hvis man kan få far til at lave lagkage og hænge guirlander op – og mor til at bage kanelboller og købe fødselsdagskjole. Som altid,  når det gælder Anne-Sofie Hammer, er historien fortalt i børnehøjde med varme og humor – så der er noget til både børn og forældre, når der læses højt. Bøgerne om Magda er fyldt med de skønneste illustrationer af Sira Stampe og kan læses uafhængigt af hinanden. Pressen skriver: »Kender du Magda? Ellers er det på tide at stifte bekendtskab med den søde, lille pige sammen med familiens mindste. Bogen har en hyggelig historie, og er smukt illustreret af Sira Stampe.« - Maria Brrun Fanø, OnsdagsAvisen Horsens »Tredje bog om den søde Magda er på gaden, og denne gang skal der holdes fødselsdag […] Endnu en skøn, sjov og nutidig fortælling.« - Katrine Memborg, Vores Børn »Så er der igen gang i manipulation for viderekomne, der ikke leveres af hverken managementlitteraturen eller i bøger om politisk spin, men af Magda, der styrer sine forældre som en bedre general styrer sine styrker […] Illustrationerne fylder hele dobbeltsiden. Det er enkle billeder af velkendte scener – fra børnehaven, fra supermarkedet, fra middelklassehjem – venlige afslappede hjem med mental rummelighed og plads til barnet.« - Birte Strandby, Bogvægten »Skøn, humoristisk bog med en positiv vinkel på livet som skilsmissebarn. Her er ingen løftede pegefingre, men bogen giver alligevel stof til eftertænksomhed hos både voksne og børn. Kan bruges som oplæg til en god snak om livet som skilsmissebarn. Sira Stampes hjertevarme illustrationer går lige i hjertet. Dette er 3. bog om Magda, men den kan sagtens stå alene.« - Maria Sjøblom, Lektør

  • Fortidens nordiske mytologi og glemte naturvæsner vækkes til live, da den 14 årige pige, Nord, rejser ud for at finde sin mor. Bogen blander nutidens miljø- og klimaforandringer med nordisk mytologi i et intensivt og spændingsfyldt mix og er del af et større nordisk tværkulturelt udviklingsværk. Undervejs på sin rejse møder Nord de tre livskloge skæbnegudinder og egerndrengen, Ratatoskr, der viser hende vej ned i underverdenen Niflheim. Her dybt inde i jordens kerne er Nidhug i færd med at gnave livets træ, Yggdrasil, i stykker. NORD er skrevet af Camilla Hübbe og illustreret af Rasmus Meisler, som også samarbejdede om romanerne TAVS og Louis Armstærk. Begge er præmieret af Statens Kunstfond for NORD i 2017. Pressen skriver: »Nord er helt særlig vedkommende og vellykket. Her præsenteres igen en original blanding af ord og billeder, som støtter hinanden og sender historien til himmels. Det er ikke en grafisk roman. Ej heller en illustreret bog. Det er noget helt nyt. Lad os kalde det en 'hübsler'. […] Sikke en bog!« ***** - Steffen Larsen, Politiken »Et velskrevet og dramatisk eventyr med en sjov blanding af sagn og moderne ting, som knallerter, rockkoncerter og kurbade. Det er spændende at følge Nord på hendes lange rejse og læse om, hvordan hun forvandler sig fra uselvstændig teenager til en ung kvinde, der må tage verdens skæbne på sine skuldre. Bogen er illustreret med flotte tegninger.« - Christine Christensen, Lektør »På en måde er Nord prototypen på fantasy. Et almindeligt barn lever stilfærdigt i vores almindelige verden, og en dag sker der noget, så hun pludselig bliver hovedrolleindehaver i et overnaturligt drama om vores verdens overlevelse. Det er en fortælling vi har hørt rigtig mange gange, men her har den fået en ny dimension i den nordiske mytologi, og så er den værd at høre igen.« - Birte Strandby, Bogvægten »Det handler om store ændringer i naturen, men ret hurtigt bliver du hvirvlet ind i et eventyr, hvor moderne højteknologi lever side om side med skæbnegudinder og en underjordisk drage, der har tænder som issyle og en tunge på størrelse med en tresporet motorvej. […] Historien er fuld af kontraster og veksler hele tiden mellem det velkendte og realistiske og det overnaturlige eller fantastiske. Når det fungerer, er sproget virkelig smukt, og sammen med tegningerne føler man sig hensat til et vildt, stort og uforudsigeligt univers, som du aldrig nogen sinde har set mage til.« -Stine Reinholdt Hansen, Weekendavisen »Historien adskiller sig fra de klassiske fortællinger ved at blande mytologi, økologi og eventyr, og min umiddelbare tanke er, at bogen har taget et skridt ind i genreudviklingen af den fantastiske fortælling. Bogen er vitterligt anderledes end meget andet, jeg er stødt på – og det er efterhånden en del […] Den skiller sig ud på det kreative, fortællermæssige og sproglige niveau. Camilla Hübbe tør bruge et storladent sprog til at skabe en stor fortælling. Vi møder både passager, der kunne være taget fra Edda-kvadene, og sprog inspireret af de gamle folkeviser, og det skaber en gennemført fortælling på et højt sprogligt niveau.« - Janus Neumann, Bogbotten »Her er nordisk mytologi, spænding og smukt sprog. Bogen er illustreret af Rasmus Meisler og de flotte tegninger udgør en væsentlig del af fortællingen. Bogen kan læses fra ca. 11 år og er til både drenge og piger, som kan lide nordisk mytologi, dramatik og en velskrevet historie.« - Bodil Hejlsvig, Ugeavisen Ringkøbing »Der er kælet for de visuelle detaljer i Camilla Hübbe og Rasmus Meislers bog NORD, der kombinerer vor moderne verdens klimaforandringsproblemer med den ældgamle, nordiske mytologi […] Det giver en dynamisk læseoplevelse, som på glimrende vis er med til at definere rytmen og hastigheden med hvilken, man oplever fortællingen, og det fungerer godt. Det samme gør Meislers mange illustrationer det meste af tiden. Fordi de er så talrige, og fordi de på interessant vis spiller sammen med selve sidens layout og faktisk iscenesætter selve teksten, så får fortællingen en inddragende visuel kvalitet, som er helt særlig.« - Mads Bluhm, Læringscentret

  • Da 13-årige Sebastians mor bliver indlagt med nervøst sammenbrud, må Sebastian flytte til Lolland hos sin onkel Gunnar på hans ruin af en herregård. Nætterne på Kragenborg er ensomme og fulde af lyde, skikkelser og søvngængeri. Sebastian ser en mand med en økse, en kæmpe gris med tre ben og en lille rød dør. Og den gamle elevator sætter hele tiden i gang af sig selv. Drømmer han, eller er han vågen? Er han blevet gal ligesom sin mor? Og er der noget, der vil ham til livs? Pressen skriver: »Oh, Lolland! Med Små onde svin får John Kenn Mortensen endelig skovlen under sin hjemstavn. Det er stærk læsning […] Det er veltrimmet uhygge af fedeste slags. Skeletterne vælter frem fra krogene som sukkerroer af mulden, og sproget følger med […] Jeg har aldrig læst noget lignende.« ***** - Steffen Larsen, Politiken »Monstermester Mortensen ved, hvad vi er bange for. Han kender angstens byggeklodser, og han stabler dem omhyggeligt oven på hinanden, til vi næsten ikke kan holde ud at læse videre. Han ved også, at det allermest uhyggelige i livet er dét, vi ikke helt forstår. Vi hører om en lille rød dør, men får ikke at vide, hvad der gemmer sig bag den […] John Kenn Mortensens bog er også en varm og indfølt fortælling om en angst og akavet dreng, der leder efter en plads i verden - og finder den, hvor han mindst venter det.« - Erik Barkman, Weekendavisen »Spændende og uhyggelig fantasyroman om at bekæmpe genfærd og onde ånder og om at finde en gammel skarpretter og en trebenet gris […] En veltunet undergangsroman om unge på Lolland. Sproget er levende, mundret og billedskabende, og der er ikke sparet på noget. Det fyger med eder og forbandelser og historien har et konstant drive.« - Lars Larsen, Lektør »Hvis man har problemer med genfærd, onde varsler, dukker der sommetider bevæger sig, begravelsesritualer eller pludselige dødsfald – så skal man ikke læse denne roman. Den har det hele, og er uden denne det-går-nok-over-lige-om-lidt-tilbøjelighed, der tidligere prægede ungdomsromaner […] Der er heftig spænding på de fleste sider, og hele romanen foregår i freaky dystopi.« - Birte Strandby, Bogvægten »Jeg synes bogen var supergod, og sproget var rigtig frisk. Jeg vil helt klart anbefale bogen til alle, der elsker et godt gys.« ***** - Johanna Ehlers Jørgensen, Kid’s News »Jeg er vild med John Kenn Mortensen! Hans pen er fremragende, og han skaber billeder, som glæder både store og små. Han gør sig fortrinligt indenfor gys, hvor man kan mærke de små hår rejse sig i nakken.« - Maria Bruun Fanø, OnsdagsAvisen Horsens »Kongen af gys, Donn Kenn, er også kongen af søskendekærlighed og kammeratskab. Små onde svin foregår på Lolland og er megauhyggelig socialrealisme.« - Kamilla Löfström, Information »Jeg synes bogen var ægteklam, den bygger langsomt op og de ting Sebastian oplever er simpelthen bare så uhyrlige at jeg levede mig helt ind i det […] Det er virkelig en god klam bog som får hårene til at rejse sig og dine ører til konstant at lytte efter folk med træben.« 8/10 - Bookeater »”Donk tak, donk tak, donk tak…” Man er ikke mange sider inde i Små onde svin, før der kommer uhyggelige lyde om natten og bilradioer, der skratter med uheldsvanger stemme: ”…og ondskaben vil sive op af mudder, smat og sted og kræve sit offer….”. Det er gys og gru for unge og store børn og den holder spændingen gående til sidste side […] Et velskrevet gys for børn og unge i alle aldre!« ***** - Monica Finderup, Nummer9

  • Klasseværelset kan føles som en slagmark for sansende sjæle. Tomat er en billedbog for børn om at være sensitiv og nervøs for at sige noget højt i klassen. Tomat fortæller historien om en pige, som sjældent gør opmærksom på sig selv, men til gengæld tænker, føler og observerer meget. Billedbogen fortæller om generthed og den særlige fornemmelse af ens omgivelser, som ofte følger med hos sensitive børn. Dette bliver understreget i Kamila Slocinkas illustrationer, hvor en vis del af handlingen udspiller sig. Pressen skriver: »En meget fin billedbog, der på en utrolig præcis og indlevende måde beskriver, hvordan det er at være den generte, stille og introverte pige. Pigen har et rigt indre liv, men har svært ved at udtrykke sig i det virkelige liv. Illustrationerne underbygger og udvider historien rigtig fint, og det hele går op i højere enhed […] De varmeste anbefalinger, da bogen tager tunge emner op på en rigtig god måde.« -Line Dalbro Shaumann, Lektør »Læren af Mette Eike Neerlins bramfri tekst er, at »det er svært at gå i skole«. Og det har Kamila Slocinska fanget til hudløshed. I en spontan, let streg rammer tegneren en tone af forladthed og store øjne, så man bliver truffet et sted midt imellem hjertet og tomaten. Kamila Slocinska er en øjenåbnende gave til alle tænksomme billedkiggere.« ***** - Steffen Larsen, Politiken »Denne bog har jeg savnet i mange år. Endelig kom den – bogen om at være stille, eftertænksom og anderledes […] Det er så fint fortalt, at jeg kun vil ønske, at der kommer flere bøger af samme slags. Og Kamila Slocinskas tegninger understreger alle pointerne på allerbedste vis. Det gør bogen til et lille kunstværk i sig selv. En æstetisk nydelse.« - Heidi Friborg Christophersen, Folkeskolen »Den er smuk på alle fronter, indhold og illustrationer spiller perfekt sammen.« -Thejulesrules »Tomat er et eksempel på en billedbog med en sympatisk, opbyggelig tekst, der får sin berettigelse gennem tegnerens arbejde. Billederne kommunikerer direkte, ligefrem og larmende.« - Kamilla Löfström, Information

Se flere
Når Magdas mor har fødselsdag, fejrer de det hos mor og Anders. Og når Magdas far har fødselsdag, er det altid hjemme hos far. Men når Magda har fødselsdag, kan hun godt blive lidt i tvivl.
Det er svært at få det frem, det jeg vil sige. Måske burde jeg tie stille, men altså, min mor er desværre ret dårlig til at være mor. Sådan. Nu har jeg sagt det.
Hvornår er man ond? Er du ond? Er du?
Dit nu er ikke dit nu for evigt
Mit hjerte slår trylleslag. De føles flyvske og sommerfugleflaksende, og alligevel føles det ikke farligt, ikke som om det er nu, jeg skal dø, faktisk mere som om jeg skal leve.

Nyhedsbrev

Læs det nyeste om de bedste bøger først.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Jeg vil gerne høre mere om

Cicero er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Høst & Søn er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK


OK

Rosinante er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Samleren er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK