Forfatter

Peder Frederik Jensen

Peder Frederik Jensen er født 1978 og bor i København. Han har gået på Forfatterskolen og er tillige uddannet bådebygger. Han debuterede med romanen Her står du (2007). I 2012 udkom romanen Læretid, og i 2014 den anmelderroste novellesamling Banedanmark . Peder Frederik Jensen modtog Albert Dams Mindelegat 2012.

Af samme forfatter
  • Skullfucking er med sin sproglige vitalitet, sin hensynsløshed, sin grufulde poesi og politiske undertone en provokerende og vild monolog om individets indre dæmoni, om sex og vold, ensomhed og desperation. En person sidder i et rum. Der er et bord. Et glas med vand. To døde fluer. Vi fornemmer apokalypsen. Bag os. Eller forude. Galskaben. Afmagten. Volden. Men også en ensomhed. En sårbarhed. En form for historieløshed. Eller måske snarere det modsatte: historiemæthed. Skullfucking er en kompromisløs, rå dommedagsmonolog om menneskeligt forfald og samfundets utilstrækkelighed. Om at vi aldrig rigtig bliver klogere, men at vi forlader os blindt og imbecilt på systemet, vores politikere, embedsværket og konstruktionen menneskelig godhed. Vi har lommerne fulde af død, sagde Hertha og holdt om mig. Hun drømmer. Hun drømte. Nu er der stilhed fra sanatoriets tag. De har sat hende op under himlen. Hun står ved sit vindue. Det lille ansvar, sagde de. Det store vi. Da var det vi kastede os frem mod ruderne og lo. Jeg skrev om det. Lange sætninger. De fløj væk. – citat fra bogen Pressen skriver:   »Peder Frederik Jensens nye og genreudefinerbare bog er en monolog, som virkelig forsøger at fucke med ens hjerne.« – ****, Mikkel Krause Frantzen, Politiken   »[…] Peder Frederik Jensens nye rasende (gode) bog.« – Kamilla Löfström, Information   »[…] har man lyst og mod til at se tiden i øjnene, så får man en version, som man ikke lige glemmer og måske endda har godt af.« – Ole Møller, Horsens Folkeblad

  • En kaotisk, anekdotisk, cirkulær roman om en vred ung mands kamp med tilværelsen; om konformiteter og personlig stræben, om selverkendelse, selvlede, offermentalitet, manipulation … og vold. Simon er ung forfatter og bor i hjertet af København. Vesterbro, Abel Cathrines Gade, Istedgade. Hvor junkierne og luderne huserer. Simon er kørt sur i sit forhold, og en dag bliver det for meget. Han pakker sin rygsæk og tager til Afrika. Ikke for at finde sig selv, men for at komme på afstand af sit liv, sin dysfunktionelle familie, kærligheden, dødsfald. Det, der møder ham, er kaos og tvinger ham til at konfrontere sig selv med sin fortid og med de overgreb, han har været udsat for – og dem han selv har udsat andre for. Vold er en på mange måder brutal og arrig roman om, hvordan ofre bliver voldsmænd og omvendt. Om et opgør med de strukturer, der holder på en, de miljøer man som menneske tvinges ind i, selv opsøger og selv har ansvar for at forlade. Vold i alle mulige afskygninger gennemsyrer romanen, der bevæger sig fra det autonome miljø i halvfemsernes København, over Balkan, byernes by, Paris og ud på en retningsløs rejse gennem Vestafrika.   Pressen skriver: »Imponerende og konsekvent roman.« **** – Søren Kassebeer, Berlingske »Han skriver stærkt, vulgært og smukt om livets store udfordringer og smertepunkter.« ***** – Svend Skriver, Kristeligt Dagblad  »Klimakrisen og ulighedsproblematikken fylder godt op i romanen, som ikke er bange for politiske diskussioner.« ***** – Ekstra Bladet »Det hele er meget dokumentarisk, og også meget holdningspræget og vinder virkelig ved, at forfatteren tydeligvis ved, hvad han snakker om […] På den måde er romanen på den ene side et opgør med den litteratur, som er bange for indhold og meninger, og på den anden side et opgør med den kunst, som udelukkende er interesseret i kontinentet som kulørt krydderi i deres egen eurocentriske og evindelige kunstkarriere (det, der et sted yderst satirisk betegnes som Mørkets Hjerte Inc.).« ***** – Mikkel Krause Frantzen, Politiken »Peder Frederik Jensen skriver en prosa, der ikke fejrer sig selv, men bare arbejdsomt gør opmærksom på de problemer, der findes.« – Kamilla Löfström, Information »Vold er på mange måder komponeret over en klassisk udviklings- og dannelsesstruktur, hvor mødet med det fremmede former identiteten ved at gøre hovedpersonen bevidst om sig selv, sin historie og sit samfund.« **** – Henriette Bacher Lind, Jyllands-Posten

  • En samling rå og rammende noveller om mennesker fra alle kanter og lag af Danmark. Et blik ind i stuerne og køkkenerne, garagerne og gårdspladserne. Seksogtyve noveller om afgørende valg, om at acceptere eller slå fra sig, bryde op eller blive, om at blive taget eller selv at tage: om skilsmisser, dødsfald, sygdom, sex, barnløshed, had og kærlighed. Pressen skriver: »Fremragende og følsom novellesamling om alt det, der former vores dagligliv« ***** - Fyens Stiftstidende »Novellerne (…) har i al deres afslebne ordknaphed en massiv soliditet, der gør dem fortættede, gådefulde og kalder på flerfoldig genlæsning.« ***** - Politiken »Banedanmark er pul i provinsen, nedture i udkanten og glimt af skønhed. Opbyggelig i sin nedslåethed. Litteratur.« ***** - Berlingske » Banedanmark  [er] en rå, tankevækkende og gribende bog, der rager op over alle nye danskenovellesamlinger.« ***** - Horsens Folkeblad »Det er ret utroligt, hvad Peder Frederik Jensen kan få ind af farligt og skæbnesvangert stof i de tilsyneladende trivielle noveller.« **** - Flensborg Avis »Man kan tage mange ture med ”Banedanmark”. Hver gang ser man noget nyt, en anden detalje. Nogle gange gør disse tekster en melankolsk og trist på menneskehedens vegne, andre gange vil man handle og forvandle, og indimellem mærker man den varme, som gør menneskelige møder mulige. «  - Kristeligt Dagblad »Peder Frederik Jensens noveller kører på skinner. Det er godt.« ***** - Jyllands-Posten »Jensen skriver om barnløshed, kærlighed, arbejde. Og han skriver præcist og empatisk og uden undskyldninger, afstand og forbehold. Jeg er ret vild med bogen, med idéen og med udførelsen. « ***** - Femina

  • Læretid er fintsleben prosa fra Peder Frederik Jensen om en ung mand, der er spændt ud mellem to verdner uden at føle sig hjemme i nogen af dem. En ung mand får en læreplads hos en bådebygger i Kalundborg. Det er et kultursammenstød. Han kommer fra København, hvor omgangskredsen består af aktivister. I Kalundborg er tonen en anden.Læretid er et portræt af mennesker og værktøj og skibe på en arbejdsplads i Danmark. Det er samtidig fortællingen om en ung mand, der finder en plads i verden og lærer et sprog. Med svendeprøven bliver han bådebygger – og forfatter. Pressen skriver: »En forfatter skal kunne koge tilværelsen ind til en Maggiterning. Det gør Peder Frederik Jensen i sin minimalistiske og forfriskende roman.« –  **** Fyens Stiftstidende »En stor, blivende læseoplevelse. … Fortrinligt.« –  *****  Berlingske Tidende »Der er originale takter og kompromisløs stil hos Peder Frederik Jensen.« – Leonora Christine Skov, Weekendavisen  »Peder Frederik Jensen skriver faktisk virkelig godt.« –  Information »Det er ikke hver dag, man støder på en bog med så originalt et emne som bådebyggeri, men man skal ikke lade sig skræmme, romanen er et fint stykke øjebliks- og antydningskunst; den fortjener vind i sejlene.« –  **** Vejle Amts Folkeblad  »En højst usædvanlig roman.«  – Lollands-Falsters Folketidende  »Jensen er minimalismens mester.« – Nordjyske Stiftstidende 

  • Peder Frederik Jensens korte debutroman skærer ungdommens eksistentielle famlen helt ind til benet. Gennem enkle og ordknappe registreringer afsøges et muligt ståsted – i byen, hverdagen og kærligheden og i den historie man ikke selv har valgt. Adam er en arbejdsløs ung mand i København. Efter en udlandsrejse driver han rundt i København i december måned. Han er rastløs, har svært ved at tage sit liv alvorligt, gider ingenting. Når det går højt, cykler han ud til Flyvergrillen på Amager og ser på folk og flyvemaskinerne lande og lette. Juleaften er Adam på Christiania, han går på bar og møder Astrid. De bliver kærester. Men kan Astrids kærlighed få Adam til at overvinde sin ligegyldighed? Samtidig ringer Adams halvbror Thomas og fortæller, at hans far -- som ikke er Adams far -- er død. Han spørger, om Adam vil være med til at rydde op i familiens hus i Gilleleje. For Adam bliver det et møde med fortiden og de dæmoner, som plager ham. Familien og fortiden trækker mod død og mørke, mens Astrid trækker mod liv og mening.  

Se flere

Nyhedsbrev

Læs det nyeste om de bedste bøger først.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Jeg vil gerne høre mere om

Cicero er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Høst & Søn er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK


OK

Rosinante er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Samleren er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK