Forfatter

Mirjam Bastian

Mirjam Bastian har boet i London og New York i over 15 år og er uddannet kunstfilminstruktør fra St. Martins College of Art. Hun har arbejdet med film i en årrække, men det har altid været historien, der trak. Hun har skrevet, så længe hun kan huske, både til film og bøger, men begyndte først at anse sig selv som forfatter med udgivelsen af sin første roman (Rejse i Rød Bil, 1997). Observatøren (2001) blev til efter lang tids research på observatorier i Chile og på Hawaii. Mirjam har altid haft stor kærlighed til researchdelen i arbejdet med historien og lægger vægt på realisme i sine romaner. Hovedtemaer som rodløshed og tilhørsforhold kan ikke undgås med så mange år væk fra Danmark. En stor del af sin barndom tilbragte hun i Sverige, men hun er født i København og er cand.mag. i Visuel Kultur fra Københavns Universitet. Mirjam Bastian underviser i kreativ skrivning for visuelt tænkende på Danmarks Designskole KADK og Den Danske Filmskole, og afholder også skrivekurser. Mirjam Bastian modtog forfatterne Harald Kiddes og Astrid Echrencron-Kiddes Æreslegat i 2002.

På Samleren er udkommet:

Rejse i rød bil (roman, 1997)
Observatøren (roman, 2001)
Loretta (roman, 2015)

Af samme forfatter
  • En fabulerende roman om mennesker, der forsvinder ud af ens liv, mens andre nærmest kommer dumpende ned i det, og om to familier, der mødes tværs over Nordsøen. Der er ingen afsender på den pakke, der lander på Lorettas skrivebord en snekold morgen i London. Pakken indeholder en bog, og da hun åbner den, stirrer hun direkte ind i sin barndoms landskaber: Minder, hun egentlig kun selv burde kende til, udfolder sig på siderne i detaljerede blækstreger. Hun tager det som et livstegn fra sin bror Carl og rejser hovedkulds tilbage til København. I København træder Loretta lige ind i alt det, hun har gemt sig for de sidste femten år. Hendes mor er som altid tavs og utilnærmelig, mens mormoren, operadivaen Hayden, gør et sidste anstrengt forsøg på at redde familiens knudrede tråde ud. Midt i vinterens stilhed larmer de ubesvarede spørgsmål: Hvorfor har ingen hørt fra Carl, siden han forsvandt i Canada? Og ikke mindst: Hvem er den mand, der en sen aften falder ud af hendes køleskab og gør hende mærkelig lykkelig? Pressen skriver: »... det [er] betryggende at vide, at vi i Danmark har en forfatter af internationalt format, som det skal blive sjovt at følge fremover. Sjovt, ja - for Mirjam Bastian kan den sjældne kunst at skrive medrivende historier fyldt med tænderskærende tristesse, men også med en grundtone af overgiven humor og fin sarkasme. Som en John "Verden ifølge Garp" Irving, faktisk. Og det er vel ikke det ringeste pejlemærke?« ***** – Chrsitian Møgeltoft, Jyllands-Posten »Mirjam Bastian portrætterer med både sødme og skarphed fortrængningsmekanismer og sjælesorg, så man bliver berørt, underholdt og, ja, faktisk også en anelse irriteret over, at Loretta (og andre af bogens personager) ikke hører, ser og siger mere eller andet end det, de selv vil. Mirjam Bastian … skriver knivskarpt og samtidig herligt uregerligt. At historien tillige er befolket med skæve og skøre eksistenser, giver teksten en særlig lethed, til trods for at tonen er i mol, Lorettas og Toms (og andres) liv er svære, og døden og fortrængningerne maser og mosler sig frem.« ****  – Merete Reinholdt, Berlingske ***** – Alt for damerne »Medrivende udviklings- og kærlighedsroman om at acceptere fortiden og tro på kærligheden. Bastian beskriver integrationsproblematikken med stor indsigt og formidable formidlingsevner.« – Litteratursiden »Romanen tager dig med tilbage i tiden og med ind i hovedpersonens drømmeland uden at miste dig på vejen, og Mirjam Bastian balancerer mellem de kollektivt genkendelige og den eventyrlige historiefortælling. Det er et brag af en roman, men den er også stille, poetisk i sproget, og selv om den ryger fra den ene tankestrøm til den anden, mister den ikke sin læser.« **** – Femina »Romanens sprog er et bål, det gløder og slår gnister. Der er humor og herlige detaljer om mennesker, deres sarte eller svinske sind og også gode billedlige beskrivelser af deres ydre. I nogle afsnit flammer sproget op og ilden får fat i sin læser. Den varme man deler med bogen gør, at man ikke glemmer, at man har læst den.« – Jacob Ludvigsen, Københavneravisen

Nyhedsbrev

Læs det nyeste om de bedste bøger først.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Jeg vil gerne høre mere om

Cicero er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Høst & Søn er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK


OK

Rosinante er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Samleren er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK