Forfatter

Annette Bjørg

Annette Bjørg Koeller (f. 1964) Da hun var barn, var skolebiblioteket et af Annettes yndlingssteder. Hun åbnede ofte den sorte ”Hvad kan jeg blive-kasse” og bladrede i kartoteksarkene:

Astronaut, arkæolog, detektiv, skuespiller, journalist … alle hendes drømme handlede om at gå på opdagelse. Hun husker ikke, at der stod noget om, hvordan man blev forfatter. Men Annette var tidligt klar over, at lysten til at sætte ord sammen og skabe historier var utrolig stor. En stræben efter at undersøge, fare vild og til sidst finde frem – både i tekst og tanke. Når Annette ikke læste de mange bøger, der blev slæbt hjem fra biblioteket, spillede hun håndbold.

Annette skulle en omvej ad journalistuddannelsen, inden det tog form, og hun fik sat sine historier rigtigt sammen. Hun gik på Forfatterskolen for Børnelitteratur i perioden 2004-06 og debuterede som forfatter med billedbogen Plasterpigen i 2008.

Annettes tilgang til teksterne er den realistiske. Og til hovedpersoner: en vekselvirkning mellem sårbarhed og styrke. Annette kan lide at sætte sine hovedpersoner i et dilemma, moralsk eller følelsesmæssigt, og se, hvordan de vælger at løse det. Det er ikke altid, hun selv ved det, når skriveprocessen går i gang. Det er igen det med at fare vild og finde frem.

Annette Bjørg Koeller fik i 2012 Skriverprisen for Dødens år. Hun har både skrevet billedbøger, romaner og letlæste bøger.

Af samme forfatter
  • Mollys klasselærer, Sanne, har fået den ide, at der skal udveksles kalendergaver i klassen og at hun skal bestemme, hvem, der skal give til hvem. Molly skal give til Petrine og vil lave hende et armbånd, men hvorfor pokker er det Atle, der skal give hende? Den creepy fyr. Han har været tre år i klassen, men hun kender ham overhovedet ikke og har aldrig haft noget med ham at gøre. Han sidder bare der bagest i klassen og gemmer sig bag sit lange pandehår. Mikkel brokker sig højlydt over Sannes juleflip og mener, at hun glemmer, at de ikke er småbørn. Altes gave til Molly starter som lidt af et mysterium, og som dagene går, kommer den til at fylde mere og mere i Mollys bevidsthed. Hendes syn på Atle forandres, måske er han slet ikke så creepy og mærkelig alligevel ... Pressen skriver: »Rigtig god og kort hverdagsberetning om livet som ung. En lille medrivende og nutidig fortælling.« – Maria Sjøblom, Lektør

  • Kniven er en letlæst bog om en dreng, der får, hvad han ønsker sig. En fortælling om venskab og fjendskab, sandhed og løgn. Teo ønsker sig en kniv som den Tor og Pede har, men han ved, at far aldrig vil lade ham få en. Teo bliver derfor rigtig glad, da Tor siger, han må få hans. Teo er vildt glad for kniven, men den bliver starten på en række problemer, der ender med et besøg på skadestuen. Pressen skriver: »Absolut underholdende, tankevækkende og let for de fleste 10-13-årige drenge at identificere sig med … Effektive illustrationer, der medfortæller handlingen og tilføjer en genkendelig nutidig atmosfære. Anbefales« – Jesper Holtoug, Lektør

  • Døren går op. Alle vender blikket samme vej. Hun er på vej ind i klassen, den nye pige. Lige nu, midt i dansk. Siri ved, det er hende, for det stod på Intra i sidste uge. Med lange, højhælede, grønne støvler marcherer Merle sejrssikkert ind i klassen. Merle er selvsikker som bare pokker, eller er hun? Hun får i hvert fald hurtigt sået splid i pigegruppen. Og Siri står pludselig i en situation, som hun har svært ved at håndtere.

  • Er det uheld, eller er det Åmanden, som er skyld i at flere af landsbyens små børn drukner i åen? Eller er der en sindssyg morder på spil? Fria, som selv har mistet en søster og  reddet naboens lille dreng fra døden, prøver at finde hoved og hale i de mange mistanker, hun og andre i byen går rundt med. Men det er ikke ufarligt at stille spørgsmål ... Dødens å er en historisk spændingsroman, som udspiller sig i Danmark i 1873 og følger den unge Fria, som bor med sine forældre tæt på den å, hvor hendes søster druknede som lille. Der er gået adkillige år siden den forfærdelige hændelse, men ingen taler om den. Fria husker glimtvis og sørger over, at søsteren bliver forsøgt glemt, mens fasteren må leve afsides i skoven, afskåret fra familien. Hvad skete der egentlig dengang? Og hvorfor er der så mange små, der drukner i den å?      Pressen skrev: »En stærkt uhyggelig historie om overtro, sladder og rigtig død. Uden at ryste på hånden fremskriver forfatteren en nøgtern tid med fattigdom, drikfældighed og mere sladder.« **** - Steffen Larsen, Politiken »I korte sekvenser på sorte sider med hvid skrift følger man morderens tanker og overvejelser, og dette smarte træk lykkes faktisk rigtig godt for forfatteren. En lovende og velskrevet romandebut!« - Bent Rasmussen, Lektørudtalelse »Vellykket og anbefalelsesværdig roman til gode læsere, der holder af spænding og gys fra det virkelige liv i gamle dage. Et forfatterskab som vi gerne vil se mere af.« - Inger Søndergaard, lektørudtalelse

  • De fleste børn og voksne kender godt de morgener, hvor man er halvsløj uden at være rigtig syg. Dage hvor madrassen føles fuld af søm, og hvor havregrøden har skarpe kanter. Sådan en dag har man brug for omsorg – og for plaster. For andre ser Astas sår og skrammer måske ikke så alvorlige ud, men for Asta ER de alvorlige, og som tilskuere kan vi i spejlbillederne i bogen se, hvor slemt det rent faktisk står til med Asta. Heldigvis er plastret opfundet, og det findes i alle de skønneste farver og mønstre … Asta får efterhånden plastret sig til, så hun ligner en mumie fra Egypten. Illustreret i farver af Lea Letén.

Se flere

Nyhedsbrev

Læs det nyeste om de bedste bøger først.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Jeg vil gerne høre mere om

Cicero er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Høst & Søn er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK


OK

Rosinante er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK

Samleren er en del af forlagshuset Rosinante & Co.

OK